Delta

Oppgave: Brexit - Storbritannia forlater EU

23. juni 2016 ble det i Storbritannia avholdt en folkeavstemning om britisk EU-medlemskap. Som det første landet noensinne, stemte britene for å forlate EU. Det råder stor usikkerhet rundt hvordan denne prosessen skal foregå, og hva konsekvensene vil bli – ikke bare for britene selv, men også for EU som helhet.

Se NRKs nyhetssending om Br-exit fra 24. juni, dagen etter at britene hadde stemt «Leave». Du kan starte 6,19 minutter ut i sendingen, og se frem til 23,25 minutter er gått. Svar på tilhørende spørsmål 1-10. De resterende spørsmålene svarer du på etter at du har gjort ferdig arbeidet med nyhetssendingen.

  1. Hvordan endte den britiske folkeavstemningen?
  2. Hvordan reagerte statsminister David Cameron på resultatet av folkeavstemningen?
  3. Hvorfor kan man forklare at det ble et flertall i Storbritannia for å forlate EU, og hvem var det som i størst grad stemte for å gå ut av EU?
  4. Hvor lang tid vil det gå før britene er ute av EU?
  5. Hvordan var reaksjonene i EU og i Brüssel etter folkeavstemningen?
  6. Hva ligger i begrepet «dominoeffekt» etter at Storbritannia har stemt for å gå ut av EU?
  7. Hvordan mener statsminister Erna Solberg at EU bør svare på utfordringen som de nå får?
  8. Hvorfor har forsker Asle Toje forståelse for folkets uro?
  9. Hvordan argumenterer Solberg at det har begynt å gå bedre i Europa i den siste tiden?
  10. Hvilke områder i Storbritannia stemte for å gå ut av EU, og hvilke områder stemte for fortsatt EU-medlemskap?

Bruk nettet, for eksempel NRK nett-tvs nyhetssendinger, eller aktuelle aviser. Prøv å finne svar på følgende spørsmål:

  1. Har det skjedd endringer i den politiske ledelsen i Storbritannia etter valget? Hvis ja, hvilke?
  2. Hva har skjedd i Storbritannia etter valget? Har de nå startet prosessen med å gå ut av EU?
  3. Har folkeavstemningen i Storbritannia fått konsekvenser i andre land, for eksempel gjennom den ovennevnte dominoeffekten?

Cappelen Damm
Cappelen Damm AS er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider